مقالات

درمان جای جوش | معرفی بهترین راهکارها

درمان جای جوش

بسیاری از افراد به دلیل مشکلات کبدی که عامل اصلی جوش زدن است عموما درگیر این معضل هستند. درمان جای جوش آن هم به دلیل اینکه بعضا جوش ها در پوست ماندگار شده و حفره هایی را در پوست ایجاد می کنند برای همه به یک دغدغه تبدیل شده. معمولا جوش‌های ایجاد شده روی صورت بعد از مدتی چنانچه دستکاری نشوند، از بین می‌روند اما آنچه باقی می‌ماند جای جوش روی صورت است که تاثیر بدی در ظاهر شما خواهد گذاشت. در بسیاری از مواقع این جای جوش به صورت التهاب، فرورفتگی، جای زخم، لکه تیره رنگ و… دیده می‌شود.

اصلا چرا جوش میزنیم؟

معمولا جوش ها واکنش پوست به عوامل مختلف هستنددر بدن هر فردی ممکن است شدت این جوش و آکنه با توجه به دلیل آن متفاوت باشد. آکنه یا همان جوش یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که معمولا از سنین بلوغ آغاز می‌شود. این بیماری به هیچ عنوان نمی‌تواند به یک عارضه خطرناک تبدیل شود اما در صورتی که نسبت به درمان آن اقدام نکنید می‌تواند به یک مورد آزار دهنده برای زیبایی فرد تبدیل شود. ازجمله دلایل جوش صورت می‌توان به هورمون‌های جنسی، بلوغ، بیماری‌های مختلف از حمله مشکلات کبدی، تغذیه، آلودگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، سن بلوغ، استرس و اضطراب و… اشاره کرد.

جای جوش چیست؟

جای جوش معمولا روی پوست نمی ماند مگر اینکه عاملی موجب تحریک آن شده و یا توسط فرد دستکاری شود. جای جوش در واقع اثری است که بعد از نابودی و از بین رفتن جوش روی پوست فرد باقی می‌ماند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا جای جوش‌ها متفاوت هستند؟ آیا از بین بردن جای جوش راه‌های درمانی مختلفی دارد؟ در ادامه با راه‌های درمان جای جوش بیشتر آشنا خواهید شد.

علت ماندن جای جوش

عوامل متعددی در ایجاد جای زخم دخالت دارند که شامل عمق و اندازه زخم و یا برش و محل آسیب، سن، وراثت، جنسیت و قومیت، سوابق پزشکی و دارویی و نظائر آن می باشد.

مطالعات نشان داده است اکثر افرادی که اسکار باقی مانده دارند از یک استعداد ژنتیکی رنج می برند که واکنش های بافتی شدیدتری به التهاب دارند.

یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اسکار ، درمان سریع آکنه و جوش های صورت می باشد به گونه ای که التهاب به حداقل ممکن کاهش یابد.

 

 

درمان جای جوش

درمان جای جوش

انواع جای جوش و آکنه

اسکارها یا اثرات به جا مانده از جوش و آکنه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

  • اسکارهای آتروفیک یا جای جوش فرورفته: در این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.
  • اسکارهای هایپرتروفیک یا جای جوش برآمده: در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

موارد زیر زیر مجموعه اسکارهای اصلی از لحاظ ظاهری هستند:

  1. اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)
  2. اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)
  3. اسکار گرد یا چرخشی (rolling)
  4. زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی
انواع جای جوش

انواع جای جوش

به جز موارد بالا، جای جوش ممکن است به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد. در این حالت در محل جوشی که خوب شده، لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتیشن می‌بینیم. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند و نام تخصصی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌های تیره مسطح‌اند و رنگشان می‌تواند صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد که بستگی به رنگ پوست شما دارد.

انواع درمان جای جوش

برای درمان لکه ها و قرمزی جوش بر روی پوست می توان از روش های درمانی مختلف استفاده کرد.

مصرف ویتامین سی

اولین گزینه مصرف ویتامین سی است؛ این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود که به سلامت بدن شما در داخل و خارج کمک می کند. طبق تحقیقات کلینیک کلیولند، این ویتامین می تواند در کاهش ظاهر قرمزی و لکه جوش به شما کمک کند. این اتفاق در اثر بالا رفتن میزان تولید کلاژن رخ می دهد.

آزلاییک اسید

آزلاییک اسید نیز به داشتن فواید ضد التهابی خود معروف است و در زمینه جوش های فعال و قرمزی جای آن ها می تواند به شما کمک کند. از جمله دیگر مواد پیشنهادی که مصرف آن ها در این زمینه فواید زیادی دارد می توان به ماندالیک اسید، نیاسینامین، هیدروکینون، رتینوئید ها و… اشاره کرد. شایان ذکر است که محصولات متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام حاوی مقادیر مناسب از این مواد هستند.

داروهای شیمیایی

یکی دیگر از راهکارهای رایج درمان جای جوش قرمز مصرف قرص های شیمیایی است. داروهای شیمیایی در واقع لایه بالایی پوست را که زخم ها و قرمزی‌های جوش در آن هستند را پاک کرده و لایه زیرین که نرم و صاف است را نمایان می‌کند.

درمان جای جوش قندیلی

به این مدل جای جوش اسکار مثلثی یا قندیلی هم گفته می‌شود. این نوع جای جوش در لایه میانی پوست ایجاد می‌شود و در ظاهر به شکلی دیده می‌شود که انگار یک ابزار تیز پوست را سوراخ کرده است. این نوع جوش می‌تواند به صورت سوراخ‌های عمیق و کوچک روی سطح پوست ظاهر شود. در بسیاری از مواقع به صورت منافذ باز روی سطح پوست خود را نمایان می‌کنند.
معمولا این اسکارهای قندیلی بعد از کیست‌های عفونی همراه با ضایعات دیگر به سطح پوست صورت می‌آیند.
برای درمان جای این جوش‌ها از روش برش پانچ و پانچ گرافتینگ استفاده می‌شود. در برش پانچ پزشک ابتدا سعی می‌کند تا جوش را برش دهد و سپس پوست آن را به یکدیگر بچسباند. از پانچ گرافتینگ هم برای درمان اسکارهای بزرگ‌تر و عمیق‌تر استفاده می‌کنند.

 

درمان اسکار گرد

این نوع جای جوش در واقع فرورفتگی‌های عمیقی در سطح پوست صورت ایجاد می‌کند. این نوع جوش معمولا زمانی ایجاد می‌شود که اسکارهایی در بین پوست و بافت زیرپوستی ایجاد شده باشد. سپس این رشته‌ها اپیدرم را به سمت پایین می‌کشاند و همین امر موجب ایجاد ناهمواری‌های بسیاری خواهد شد. برای درمان این نوع جای جوش معمولا پزشک از برش زیرپوستی یا همان سابسیژن استفاده می‌کند. در این روش پزشک ابتدا یک تیغ مخصوص را به صورت عمودی وارد پوست صورت می‌کند، سپس رشته‌های فیبری را می‌برد.

 

درمان جای جوش واگنی

این نوع جای جوش به صورت ضایعاتی فرو رفته و گرد خود را نشان می‌دهند. این اسکارها با دیواره‌های عمودی دهانه بسیار عریضی دارند. زمانی که یک واکنش التهابی در زیر پوست ایجاد می‌شود، کلاژن‌های پوست صورت از بین می‌روند. این کلاژن‌ها در زیر پوست قادر نیستند که بافت‌های بالایی را حمل کنند و بدین ترتیب به صورت جوش‌های واگنی خود را نمایان می‌کنند. برای درمان این جای جوش می‌توانید از تزریق ژل یا پانچ گرافتینگ استفاده کنید.

 

بهترین روش های پزشکی درمان جای جوش

از سالها پیش تاکنون اقدامات زیادی برای درمان جای جوش و زخم جراحی و اسکارهای باقی مانده و کلویید به کار رفته اند، از جمله تزریق داخل ضایعه، کرایوتراپی، پانسمان های فشاری و ژل های سیلیکونی، فلوئورویوراسیل،  رادیوتراپی، اینترفرون و جراحی مجدد و حتی لیزر، ولی هنوز درمان قطعی و پذیرفته شده ای برای تمامی بیماران  وجود ندارد.

در بعضی موارد حتی ممکن است پس از صرف مدت های طولانی و هزینه های سنگین مجددا اسکار و جای جوش و زخم جراحی ایجاد گردد. متاسفانه میزان عود این حالت حتی پس از استفاده از انواع روش های درمانی بالا است.

شاید یکی از بهترین پاسخ های درمانی برای درمان جای جوش مربوط به استفاده همزمان از لیزر دی اکسید کربن در همراهی با سایر روش ها نظیر ساب سیژن، میکرونیدلینگ، تزریق چربی، پلاسماتراپی و PRP باشد.

میکرودرم

یکی از درمان جای جوش است که برای از بین بردن جای جوش‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از این روش به صورت ترکیبی برای درمان جای جوش‌ها استفاده می‌کنند. پزشک معالج پس از اینکه از روش سابسیژن استفاده کرد برای درمان جوش‌های سطحی از میکرودرم استفاده می‌کند.

سابسیژن

یکی از روش‌های درمان جای جوش است که به صورت ترکیبی با دیگر روش‌ها استفاده می‌شود. در واقع استفاده از این روش می‌تواند اثر دیگر روش‌ها را دو چندان کند. در این روش برای درمان جای جوش از آزاد کردن بافت‌های همبندی استفاده می‌شود. از سوزن‌های بسیار ریزی در این روش استفاده می‌کنند که می‌تواند جای جوش‌های عمیق و سطحی پوست صورت را درمان کند. از این روش درمانی بیشتر پوست‌های صورت استفاده می‌شود و با هر نوع پوستی سازگاری دارد.

درماپن

استفاده از درماپن برای درمان جای جوش روی صورت در سال‌ها اخیر بسیار رایج شده است. در این روش سوزن‌های بسیاری با سطح پوست برخورد می‌کنند که همین امر می‌تواند در نهایت منجر به ساخت کلاژن در سطح پوست شود.

توصیه های ضروری

 

  • قبل از استفاده از هر راهکار درمانی ابتدا به پزشک پوست یا هورمون مراجعه کنید.
  • قبل از درمان جای جوش ابتدا علت آن را پیدا و رفع کنید.
  • به هیچ عنوان جوش های التهابی را فشار ندهید یا نترکانید زیرا این اقدام باعث تشدید آسیب به بافت های مجاور و گسترش عفونت می گردد.
  • بهداشت پوست خود را رعایت کنید و هر شب پوست خود را قبل از خواب پاکسازی کنید یا حداقل با آب شسته و خشک کنید.
  • از میوه و سبزیجات تازه به صورت منظم در رژیم غذایی استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان یا کندن جوش ها نکنید.
  • حتما برای تشخیص و شناسایی عامل زمینه ساز جوش ها و آکنه به پزشک مراجعه کنید.
  • ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد.

 

در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید در نظرات آنها را مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط پزشک مجموعه الیزه به آن پاسخ داده شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *