مقالات

آیا بوتاکس زیربغل تاثیر دارد؟

تزریق بوتاکس زیربغل

آیا بوتاکس زیربغل تاثیر دارد؟ این سوالی است که مراجعان ما بسیار آن را می پرسند. بهتر است برای پاسخ به این موضوع اول ببینیم که بوتاکس چیست؟ عملکرد آن چگ.نه است و بعد از آن ببینیم که تزریق بوتاکس زیربغل آیا تاثیری در تعریق دارد یا خیر؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ترکیبی ساخته‌شده از سمی به‌نام بوتولینوم است. اغلب افراد وقتی متوجه می‌شوند پایه اصلی بوتاکس سم است در مورد تزریق آن نگران یا دودول می‌شوند. اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد. استفاده از این ماده کاملاً بی‌خطر بوده و در درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها مانند میگرن نیز کاربرد دارد. تزریق سم بوتولینوم در زیر پوست سبب فلج موقت عضلات صورت یا بدن در ناحیه موردنظر می‌شود. نتیجه آن کاهش چروک‌های سطحی و عمقی و جوانسازی پوست است.

بوتولونیوم (Botulinum) نوع A که تقریباً تمامی داروهای تزریقی بوتاکس از آن ساخته شده‌اند، نوعی ماده‌یِ سمی برای اعصاب یا نوروتوکسین است که می‌تواند عملکرد اعصاب را به طور موقت از کار بیندازد. عضلات ارادی بدن (مثل آن‌هایی که در صورت قرار دارند) در صورتی منقبض می‌شوند که پیام انقباض از طرف مغز و از طریق اعصاب حرکتی به آن‌ها برسد. در صورتی که در محل عضله، سم بوتولونیوم وجود داشته باشد، عملکرد عصب حرکتی مختل شده و عضله فلج می‌شود.

بوتولونیوم به صورت طبیعی توسط باکتری کلستردیوم بوتولونیوم تولید می‌شود. در حالتی که بوتولونیوم توسط باکتری تولید شود، یکی از کشنده‌ترین سم‌های تولید شده در طبیعت به شمار می‌رود. برای یک انسان ۷۰ کیلوگرمی، تنها ۷۰ میلی‌گرم از این سم می‌تواند کشنده باشد. بوتولونیوم همان سمی است که در صورت نجوشاندن غذاهای کنسروی، باعث بوتولیسم می‌شود که بیماری‌ کشنده‌ای است.

 

نواحی تزریق بوتاکس

با توجه به تنوع کاربردهای بوتاکس، مناطق تزریق آن با یکدیگر متفاوت هستند. اصلی‌ترین نواحی تزریق این سم عبارتند از:

تزریق در خطوط اخم

خطوط اخم یا گلابلا در حقیقت خطوط عمودی هستند که بین ابروها ظاهر می‌شوند. زمانی که فرد خسته یا عصبی است این خطوط جلوه بیشتری دارند. با تزریق سم بوتولینوم این خط‌ها کاملاً صاف شده و ظاهری جوان‌تر و آرام‌تر خواهید داشت. بهترین روش برای از بین بردن خطوط گلابلا استفاده همزمان از فیلر خط اخم و بوتاکس خط اخم است.

تزریق در پیشانی

یکی از نشانه‌های افزایش طبیعی سن ظهور خطوط ظریف تا عمیق در پیشانی است. افرادی که چروک بیشتری در این ناحیه دارند، پیرتر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. دلایل مختلفی برای ظهور این خطوط وجود دارد؛ ژنتیک، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، مصرف دخانیات و عادات بد رفتاری در تشدید این چروک‌ها مؤثر هستند.

باید بدانید عمیق شدن چروک‌ها درمان آنها را سخت‌تر می‌کند. تزریق بوتاکس در رفع چروک‌های سطحی کاملاً مؤثر خواهد بود. این سم می‌تواند مانع از چروک شدن پوست و کاهش چروک‌های عمیق شود. بهتر است با ظهور اولین چروک‌ها در صورت برای درمان آنها اقدام کنید.

تزریق در خطوط بینی

حتماً توجه کرده‌اید هنگام خندیدن یا زمانی که دهان خود را بیش از اندازه باز می‌کنید در قسمت بالای بینی شما چروک‌های نسبتاً ریزی دیده ‌می‌شود. عمیق شدن این چروک‌ها زیبایی ظاهری فرد را کاهش خواهد دارد. با تزریق سم در دو طرف بینی می‌توانید از ایجاد یا عمیق شدن خطوط بینی جلوگیری کنید.

تزریق در ابرو

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن رخ می‌دهد افتادگی ابرو است. البته، برخی افراد به‌صورت ژنتیکی به این مشکل دچار هستند. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای لیفت ابروها به کار ببرید. بدون شک لیفت ابرو در جوانسازی و شادابی صورت نقش کلیدی دارد.

تزریق در اطراف چشم‌ها

با افزایش سن یا هنگامی‌که لبخند می‌زنید خطوطی در اطراف چشم ظاهر می‌شود که خطوط پنجه کلاغی نامیده می‌شوند. این چروک‌ها چهره شما را پیر نشان می‌دهند. اطراف چشم‌ها یکی از مناطقی است که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد چروک در این ناحیه تزریق بوتاکس را انجام دهید. تزریق سم در درمان افتادگی پلک نیز مؤثر است، اما سبب کوچک‌تر شدن چشم‌های شما نخواهد شد.

اطراف لب‌ها

ناحیه اطراف لب بسیار مستعد چروک است. دلیل اصلی این است که برای صحبت‌کردن، خندیدن، غذا خوردن و بسیاری موارد دیگر به این عضلات فشار وارد می‌شود. این فشار زمینه برای ظهور چروک را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، برخی عادات بد رفتاری یا اصلاح بیش‌ازحد صورت با نخ یا وکس می‌تواند احتمال بروز چروک در این ناحیه را افزایش دهد. برای اینکه حالت کشسانی این ناحیه از بین نرود، تزریق همزمان فیلر خط خنده و بوتاکس بهترین گزینه خواهد بود.

تزریق در چانه

عضلات ناحیه چانه به عضله‌های ذهنی معروف هستند. افزایش سن سبب می‌شود که این ناحیه بیش‌فعال شود. به‌عبارت ساده‌تر، با افزایش سن میزان انعطاف‌پذیری چانه از حالت معمول بیشتر می‌شود. در نتیجه، چانه‌ها باریک‌تر و محوتر خواهند شد.

عواملی مانند از بین رفتن بافت در ناحیه چانه، تماس مستقیم با نور خورشید و تحلیل استخوان‌ها در نازک‌تر شدن چانه مؤثر هستند. تزریق بوتاکس چانه سبب استراحت ماهیچه‌ ها و کاهش فعالیت آن ها می‌شود. پیامد آن نیز رفع چروک در این ناحیه خواهد بود.

 

تزریق بوتاکس زیربغل برای کاهش تعریق

روش تزریق بوتاکس زیر بغل روی عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر می‌گذارد و در نهایت باعث می‌شود تا غدد تعریق نسبت به دستورهای مغز به شکلی متفاوت عمل کند که همین موضوع روی روند عرق کردن و ترشحات ناحیه‌ی مذکور تاثیر می‌گذارد و باعث نتیجه‌ای مطلوب در زمینه کنترل غدد تعریق می‌شود.

هایپر هیدروزیس یک اصطلاح پزشکی است که به تعریق شدید و غیر طبیعی گفته می شود. این تعریق ناشی از فعالیت زیاد غدد عرق است، که باعث تعریق شدید در برخی نواحی بدن می شود. متدوال ترین مناطقی که تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند عبارتند از: دست ها، پاها، کشاله ران، پیشانی و زیر بغل. این بیماری در دو نوع اولیه و ثانویه است.

  • هایپرهیدروزیس اولیه : معمولا به دلایل نامعلومی بروز می کند و شروع آن در کودکی و نوجوانی است. با وجود نامعلوم بودن علت، اضطراب و هیجان می تواند این نوع تعریق تشدید کند. این تعریق ممکن است در نواحی مختلفی از بدن مانند دست ها و پاها و زیر بغل رخ دهد.
  • هایپرهیدروزیس ثانویه : تعریق ناشی از بیماری یا عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروهاست. استرس هیجانی و بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید، از دلایل این بیماری هستند. این نوع تعریق بصورت متقارن در برخی نقط بدن اتفاق می افتد و ممکن است هم در خواب و هم در بیداری رخ دهد. برای مثال فرد مبتلا به هایپرهیدروزیس ثانویه ممکن است تعریق شدید در کف دست ها و پاها را تجربه کند.

افرادی که دچار هایپرهیدورزیس ثانویه هستند، باید برای پیدا کردن علت به پزشک مراجعه کنند. درمان بیماری اصلی، یک از راه های کاهش تعریق شدید است. تزریق بوتاکس یکی از اصلی ترین درمان ها برای کنترل تعریق غیر طبیعی بدن است. هایپرهیدورزیس اولیه و ثانیه از طریق تزریق سم بوتولینیوم قابل کنترل هستند. بنابراین لازم است بیمارانی که تعریق غیرطبیعی را تجربه می کنند، برای درمان، با تشخیص پزشک اقدام به تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن کنند.

 

آیا تزریق بوتاکس می تواند تعریق را کاهش دهد؟

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند، نوعی درمان است که می تواند تعریق آن ها را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد را تایید کرده است. در بدن همه ما نوعی ماده شیمیایی وجود دارد، که غدد عرق را تحریک می کند. بوتاکس از طریق مسدودکردن این ماده شیمیایی مانع فعال شدن غدد عرق می شود و بدین طریق تعریق را کاهش می دهد.

تعریق بیش از حد، از طریق تزریق بوتاکس تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. اثربخشی تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق، به مدت ۴ تا ۱۲ ماه است و باید در طول سال تمدید شود. اثرات تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن، طی مدت ۲ هفته قابل مشاهده است. تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق، در نواحی مختلفی همچون زیر بغل، پیشانی، دست ها و پاها استفاده می شود. این روش یک جراحی غیرتهاجمی است که نیاز به بیهوشی ندارد، فقط قبل از انجام تزریق، پزشک از بی حسی موضعی برای کاهش درد استفاده می کند.

 

چگونه بوتاکس تعریق را کاهش می دهد؟

ماده اصلی بوتاکس، سمی است به نام بوتولینیوم که از نوعی باکتری تولید می شود. این سم بر ساختار و عملکرد سیستم عصبی تاثیر می گذارد و می تواند تغییراتی در عملکرد آن ایجاد کند. بوتاکس، عملکرد برخی از انتقال دهنده های عصبی را تغییر می دهد. انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی ای هستند که فرمان های مغز را اجرا می کنند و باعث واکنش نشان دادن بدن می شوند. بوتاکس از طریق مسدود کردن این انتقال دهنده ها، عملکرد سلول عصبی را بلوکه می کند.

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بدن نیز از طریق مسدود کردن انتقال دهنده ها صورت می گیرد. بوتاکس از طریق غیر فعال کرن مواد شیمیایی تحریک کننده غدد عرق، از تعریق زیاد جلوگیری می کند. به همین دلیل از تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس یا تعریق شدید استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *